VRIJWILIGERS GEZOCHT VOOR COMMISSIE,S EN BESTUUR

Donderdag, 26 april 2012

Meld je aan als vrijwilliger voor een commissie of belanstellende voor een bestuurs fuctie JE WILT TOCH BLIJVEN VISSEN ?

Hoe belangrijk is het lidmaatschap van ''Ons Vermaak''?
De meeste van onze bijna 1600 leden zullen antwoorden: "nou ja, ik wil natuurlijk vissen"!
Prettig is dan natuurlijk dat automatische incasso voor de contributie is geregeld en dat je automatisch aan het eind van het jaar de VISpas en de lijst van viswateren of de aanvulling daarvan thuis bezorgd krijgt. Je hoeft er niets voor te doen.
Daarnaast krijg je 1 keer per jaar een fraai clubblad in de bus. Je kunt meedoen aan wedstrijden voor junioren, senioren , 65 plussers, de koppelwedstrijd en de koppelwedstrijd voor junior+senior op nationale hengeldag. Dat is nog niet alles, je kunt de jaarlijkse filmavond bezoeken en voor de basisscholen wordt de schoolviswedstrijd georganiseerd. Ook wordt af en toe een extra filmavond gehouden waarbij zelf gemaakte video-opnames van de jeugdwedstrijden, de 65+ viswedstrijd of andere activiteiten worden vertoond. De prijsuitreiking van de diverse wedstrijden worden vaak afgesloten met een aantal ronden bingo met fraaie prijzen.
Dat is nog al wat bij elkaar! Hoe kun je dit allemaal bemannen? Feitelijk wordt dit vele werk verricht door een gering aantal vrijwilligers die hier heel veel vrije tijd in stoppen!
Vind je het belangrijk dat deze activiteiten ook in de toekomst door kunnen gaan? Bedenk dan dat onze vrijwilligers behoorlijk aan het vergrijzen zijn. Een aantal heeft er al meer dan 25 "dienstjaren" opzitten. Er is dus dringend nieuw bloed nodig en spreiding van taken om te voorkomen dat de vereniging niet meer kan functioneren.
Vele handen maken licht werk: wij hebben het idee om een aantal taken te verdelen onder verschillende commissies. Denk hiervoor bijvoorbeeld aan de jeugdwedstrijden, jeugdcursus, clubblad, nationale hengeldag, schoolviswedstrijd en dergelijke. Als je als ouder toch al meegaat naar de jeugdwedstrijden is het een kleine moeite om ook even te helpen bij het meten van de vis of het uitzetten van de wedstrijdpaaltjes toch? Ook bij de andere activiteiten hoeft het helpen op zich niet veel tijd te kosten. Je hoeft er ook niet voor jaren aan vast te zitten, met meerdere mensen kun je rouleren en op tijd vervangen.
Wat zijn de voordelen? Voor de vereniging betekend dit dat per vrijwilliger de "werkdruk" afneemt en daardoor de motivatie om wat voor de vereniging te doen toeneemt. Voor jou als je meewerkt meer betrokkenheid bij de vereniging en een schat aan sociale contacten. Denk ook aan het plezier bij de jeugdwedstrijden en de jeugdcursus: het enthousiasme van de kinderen is geweldig!
Wat zijn de verplichtingen? Wie A zegt moet ook B zeggen, doe je mee binnen een bepaalde commissie dan wordt verwacht dat je ook je steentje bijdraagt. Kun je echt niet een keer aanwezig zijn en je geeft dit aan, geen probleem. Normaal gesproken moet de vereniging natuurlijk wel op je kunnen rekenen. Kom je in omstandigheden dat je niet meer binnen de commissie kunt helpen, ook geen probleem zoeken we iemand anders.
Bestuursfuncties: als je het bestuur bekijkt kun je constateren dat sommige hoofden aardig grijs of kaal worden! Ook het gemiddeld aantal jaren dat ze al in het bestuur zitten is enorm. Een paar hebben al aan gegeven over niet al te lange tijd te willen stoppen en graag het stokje over te dragen aan vers bloed. Het is nu al zo dat bepaalde functies niet overgenomen kunnen worden door andere bestuursleden. Bij ziekte of uitval leidt dit tot het niet meer functioneren van de vereniging! Dit kan natuurlijk absoluut niet. Je wilt toch wel je VISpas ontvangen en aan activiteiten kunnen blijven deelnemen? Wil je weten wat de werkzaamheden van een bestuurslid inhouden? Meld je bij een van de bestuursleden en wij spreken het graag met je door. Bedenk ook dat bij deze functies naast het werk veel gezelligheid en goede sociale contacten met zich meebrengt.
Dringende oproep vrijwilligers: wist je dat in de gemeente Rijssen-Holten 16000 vrijwilligers werkzaam zijn? Het zou toch te gek zijn dat wij binnen onze vereniging van bijna 1600 leden niet meer leden van passief lid naar actief lid kunnen maken! Meld je als vrijwilliger voor een commissie of belangstellende voor een bestuursfunctie en zorg onze vereniging levend te houden!
Je wilt toch blijven vissen?